Making the world a better place one week at a time. Week 1

” We have the choice to use the gift of our life to make the world a better place … or not to botter”.

Obsessie
Ik ben, wanneer ik een nieuw avontuur aanga, ontzettend enthousiast. Te enthousiast. Ik had, voor de start van mijn nieuwe leven, een lijst opgesteld met veranderingen die ik langzaam maar zeker door kon voeren. De langzaam maar zeker gedachte was na een aantal uren al de deur uit gevlogen. Ik moest en zou iedere verandering in een dag of twee maken. Ik zat uren achter de computer, uitzoekende wat ik allemaal weg kon gooien, wat ik weg moest geven, welke nieuwe spullen ik er voor in de plaats moest nemen enzovoorts. Ik kan je vertellen, ik werd knettergek van mezelf. Op de momenten dat ik namelijk niet achter de computer zat dan was ik er wel in gedachten mee bezig. Ik heb een moment gehad waarop ik tegen mezelf heb moeten zeggen; ik ga slapen anders functioneer ik niet meer. Het brein van mij was 24/7 keihard aan het werk en ik kon er niet meer tegen.

Interventie
Ik heb mezelf een interventie gegund. Ik ben een gesprek aangegaan met mijn coach over wat ik graag wilde, waarom ik dit wil enzovoorts. Ik heb hem ook verteld wat er aan de hand was. Hij hield me een spiegel voor, vertelde me wat er met me zou gebeuren wanneer ik op deze voet verder zou gaan. Ik zou er voor zorgen dat mijn psychische ziekte de kop weer op zou steken. Hij gaf tips en adviezen over het hoe wel te doen en stelde me gerust op het moment dat ik dacht dat ik niet goed goed mijn best deed. Voor mij de grootste valkuil. Ik ben niet aardig genoeg, ik ben nieuw milieubewust genoeg, dit hoor ik beter te doen, dat moet absoluut anders; allen gedachten die me plagen.

Wat nu?
Ik geef mezelf de tijd en de ruimte om uit te vinden welke stappen ik op welk moment wil zetten. Ik ben klein begonnen. Ik heb een rondje door mijn huis gemaakt en gekeken naar wat zijn dingen die ik volgens de vooropgestelde lijst meteen kan veranderen. We zetten de thermostaat altijd op 21 graden, een makkelijke verandering is de regel maken dat je hem niet hoger dan 19 graden zet. Een andere makkelijke verandering is alle stekkers uit stopcontacten halen en de koelkast en vriezer een graad lager zetten. Ik heb meer van dit soort makkelijke en snelle veranderingen doorgevoerd. Daarnaast heb ik een ruimte uitgekozen die ik plasticvrij(er) wil maken, dit is de badkamer geworden. Ik maak dat op wat ik nu heb, sommige producten geef ik weg of schenk ik aan een goed doel, vervolgens koop ik milieubewuste producten. Ik poets tegenwoordig mijn tanden met een bamboe tandenborstel, ik heb een safety razor aangeschaft (deze gaat jaren mee), ik was mijn haar met een shampoobar en ik heb een zeep en bodylotion bij de lush gehaald (de zepen zijn verpakkingsvrij, daarnaast kun je dat wat verpakt wordt terugbrengen naar een van hun winkels en krijg je, wanneer je 5 potjes terugbrengt, een gratis gezichtsmasker).

Hoe voelt dit?
Eerlijk? Alsof het niet voldoende is. Ik weet dat deze gedachte een hardnekkige is en dat het nog even gaat duren voordat ik er een andere gedachte voor in de plaats heb. Ik dacht de les; goed is goed genoeg, te hebben geleerd. Blijkt niet waar te zijn, ook ik moet en zal alles altijd beter.
Ik houdt mezelf nu bewust tegen door mezelf antwoord te geven op vragen als; waarom wil ik dit nu veranderen? wat is het voor en het nadeel van het, het op een later moment veranderen? is het financieel haalbaar om deze verandering op dit moment door te voeren? Op deze manier over dat wat ik wil nadenken geeft me rust.

Hopen dat ik er in week 2 een stuk positiever in sta.

☆ Sanne ☆

Volg het pad van je dromen

“Blijf altijd dromen, zonder grenzen. Het leven is veel leuker met iets te wensen.”

Dromen is hoop

Ik ben een dromer. Ik denk dat dit komt omdat ik psychisch ziek werd en dromen een betekenis aan het leven gaven, dromen gaf me hoop. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in op zestienjarige leeftijd al vaak de gedachte; als ik later beter ben dan ga ik …, in mij op kwam. Niet veel later schreef ik deze dromen ook op, inclusief tijdsindicatie. Tip: doe dit niet, je stelt jezelf alleen maar teleur. Ik ben nu 29 jaar oud en de dromen zijn er nog steeds, er zijn een aantal dromen vervlogen, sommige hebben een andere vorm gekregen en er zijn nieuwe bijgekomen. Ik kan na zolang ziek te zijn met zekerheid zeggen dat de dromen die ik had en de hoop die deze me gaven, mij in leven hebben gehouden.

Welke dromen jaag ik na ?

Voor het gemak heb ik ze onderverdeeld in categorieën.
Relatie
Ik droom ervan dat de relatie tussen mij en mijn vriend meer in evenwicht komt. 
Fun & Recreatie
Ik droom ervan om vele avonturen te beleven.
Financiën
Ik hoop te kunnen doen en laten wat ik wil zonder hiervoor een uitgebreid plan te moeten opstellen.
Persoonlijke ontwikkeling
Ik hoop de rest van mijn leven te leren.
Familie & Vrienden
Ik hoop nieuwe mensen te leren en als ook een betere relatie te creëren met familie en vrienden.
Carrière & Werk
Ik droom ervan levens te veranderen, ik wil actief worden binnen de hulpverlening.
Geven & Bijdragen
Ik droom ervan dat ik de wereld een mooiere plek maak.
Gezondheid & Fitness
Ik hoop een gezonde oudedag mee te maken.

Of alle dromen realistisch zijn, wie weet. Dit zijn ze en ik ga ze najagen. 

Hoe jaag ik mijn dromen na ?

Iedere droom kun je uit laten komen door de droom op te splitsen in doelen. De doelen kun je zien als tussentijdse pijlers en als overwinningen om te vieren. Ik ga hier van drie categorieën enkele doelen benoemen.

Persoonlijke ontwikkeling
– Luisteren naar podcasts
– Boeken lezen, verschillende genres
– Workshops volgen
– Lezingen bijwonen
– Opleidingen blijven volgen (via de universiteit, de  LOI, Ring Groep etcetera)

Carriere en Werk:
– Korte HBO opleidingen volgen via de LOI
– De HBO opleiding Social Work volgen
– Specialisatiecursussen m.b.t. huiselijk en seksueel geweld als ook werken in gedwongen kader.
– Psychologie studeren (einddoel is forensische psychologie en victimologie).
– Vrijwilligerswerk doen binnen Fier Fryslan, Cosa, Humanitas en Slachtofferhulp NL.

Fun en Recreatie
– Reizen, me onderdompelen in andere culturen. De wereld zien zoals hij is de mooie en minder mooie kanten.
– Regelmatig op pad (bioscoop, museum, dineren, borrelen).
– Tijd nemen voor mijn hobby’s.

Zoals je misschien wel zien heb ik specifieke en minder specifieke doelen, de kans is groot dat ik de droom gelinkt aan specifieke doelen eerder laat uitkomen dan een andere droom, je weet namelijk wat je er precies voor wil en moet doen om die reden zal ik de doelen binnen de andere categorieën ook specifieke maken, dit heeft echter tijd nodig. De zoektocht naar een startpunt is al een doel op zich, weten wat je wilt is niet altijd makkelijk. Ik heb een hoop mensen leren kennen die er geen idee van hadden, die achterover vielen op het moment dat ik ze liet zien welke dromen ik had en in hoeverre ik wist dit te doen. Wat zijn jouw dromen? Helpen je dromen je ook op een manier zoals ze dat voor mij hebben gedaan? Hoe jaag jij je dromen na?

☆ Sanne ☆

Omnivoor, vegetariër of veganist? waar kies ik voor.

Woord vooraf

Vooropgesteld; ik schrijf dit artikel met een zekere mate van spanning. De mens is kritisch. Ik heb ooit de wijze les; goed is goed genoeg, geleerd. Veel mensen hebben deze les naar mijn idee niet geleerd, de gedachte; alles kan altijd beter lijkt een standaard te zijn geworden. Kijk ik naar reacties op verschillende media dan zijn er altijd mensen die een hoop kritiek geven. Ik ben hier gevoelig voor, kan eerlijk gezegd maar moeilijk met kritiek omgaan. Ondanks de spanning ga ik het volgende toch melden. Ik sta ergens voor en dat mag ik van de daken schreeuwen als ik dat nodig zou vinden.

Omnivoor, vegetariër of veganist

Ik heb na het lezen van vele artikelen die een antwoord op de vraag; kun je, jezelf als zijnde wereldverbeteraar bestempelen wanneer je vlees, vis, gevogelte en aanverwante producten blijft eten met ja beantwoorden besloten dit dan ook te doen. In ieder geval voor de voorziene toekomst. 

Redenen
Ik heb hier een aantal redenen voor. Ten eerste, ik ben liefhebber van een goed stuk vlees, vis of gevogelte. Ga ik bijvoorbeeld uit eten dan kan ik enorm genieten van bijvoorbeeld een rundercarpaccio. Ik ben van mening dat verduurzamen een plezierige belevenis moet zijn en het, iets niet meer mogen eten zou bij mij het plezier weghalen. Gevolg, de vorderingen die ik gemaakt heb worden teniet gedaan, de kans is groot dat ik zou stoppen.   Ten tweede, er zijn talloze onderzoeken geweest die aantonen dat vitaminetekorten gelinkt kunnen worden aan psychische klachten, vitamine b12 wordt binnen deze onderzoeken veelvuldig genoemd. Het risico lopen weer of meer last te krijgen van mijn psychische stoornis, nee bedankt.  De derde en laatste reden is dat ik in het verleden een eetstoornis heb gehad en dat ik tot op de dag van vandaag gevoelig ben voor de ontwikkeling van ‘eetgestoord’ gedrag. Bepaalde voedingsmiddelen schrappen zou er voor kunnen zorgen dat ik weer een eetstoornis ontwikkel, ook dit risico loop ik liever niet. 

Wat ga ik doen

Daar is hij wij, de middenweg bewandelen. Ik ga voor biologisch. Ze zeggen niet voor niets; biologisch eigenlijk heel logisch. Ik verminder de consumptie van vlees, vis, gevogelte en de aanverwante producten, ik probeer vegetarische en veganistische keuzes in mijn huidige eetpatroon te bouwen. Ook gebruik ik de middelen in mijn bezit om duurzame veeteelt te bevorderen. Dat wat ik eet moet een goed leven hebben gehad. 

Klein maar fijn

Mogelijk lees je over een tijdje een artikel waarin ik van gedachten ben verandert, wie weet. Dit is mijn keuze en daar sta ik achter. Doet iedereen een kleine stap in de duurzame en diervriendelijke richting dan helpen we de wereld allemaal. Grootse, levens-veranderende stappen zijn daarvoor niet nodig, zijn ook niet haalbaar. Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat wanneer je te veel te snel wilt, je nog voordat je echt bent gestart al hebt gefaald. 

☆ Sanne ☆

Europese Verkiezingen

Stemmen

Op 23 mei 2019 vinden de Europese verkiezingen plaats. Een dag waarop iedereen massaal naar een stembus gaat. Ook ik ga stemmen. Wij als Nederlanders hebben lang moeten strijden om stemrecht te krijgen, sinds 1919 heeft elke inwoner boven de 18 jaar in Nederland een stem. Onder andere vanwege de strijd die we hebben moeten leveren, sta ik iedere keer weer met de stempas in mijn hand voor het stemlokaal.

Waarop stemmen?

Ik stem op 23 mei op de partij voor de dieren, ik stem voor de natuur. Op dit moment kent Europa de strengste natuurbeschermingswetten ter wereld, wij hebben wetten ter bescherming van ons water en onze lucht, van de oceanen en bossen, vogels, planten en wilde dieren. Om deze wetten te behouden, om de vooruitgang die we hebben geboekt niet te laten stagneren of overwinningen waar hard voor is gestreden niet te niet te doen, moet er gestemd worden op volksvertegenwoordigers die opkomen voor de natuur.

Deze is namelijk in nood en wanneer de natuur in nood is dan zijn wij in nood. De zeespiegel stijgt. Extreme neerslag leidt tot verwoestende overstromingen, waar steeds meer mensen heel direct mee te maken krijgen. De natuurgebieden die nog over zijn worden in rap tempo vernield voor de winst van grote bedrijven. Diersoorten en biodiversiteit verdwijnen sneller dan ooit tevoren.

Our Planet, maakt de keuze gemakkelijk
Op dit moment kijk ik de documentaire Our Planet. Een bijzondere documentaire die niet alleen de schoonheid van de natuur laat zien, het laat ook de impact van de mens op de natuur zien. Het laat zien hoe de opwarming van de aarde, de stijgende zeespiegel en het slinken van ijs een directe invloed hebben op bijvoorbeeld veel van de aanwezige diersoorten.

Een van die diersoorten is de walrus. Normaal gesproken rusten de arctische walrussen uit op zee-ijs, zee-ijs dat in de buurt ligt van hun voedselbron. Dit ijs is er niet meer, nu rusten ze uit op kleine stukken strand. Duizenden walrussen op een stuk strand, het past niet. Iedereen wil zijn rust en omdat ze deze maar moeilijk krijgen wordt er ruzie gemaakt, de dood is een gevolg. Nog verontrustender, deze scene zal ik nooit meer vergeten, is dat walrussen die geen plek kunnen vinden in de drukte, gedwongen worden om een steile klif de beklimmen. Eenmaal aangekomen op de klif, zo’n 80 meter boven het strand rusten ze uit totdat …

Op een gegeven moment zie de walrus dat zijn soortgenoten zich verplaatsen, hongerig en wanhopig om met hen terug te keren naar het water beginnen de walrussen een tocht naar beneden. Dit lukt ze niet, ze vallen. Walrussen begrijpen niet dat een val van die hoogte hun ernstige wonden of zelf de dood brengt. Het was hartverscheurend om tientallen walrussen hun dood tegemoet te zien gaan. Verdrietiger vind ik het dat ze dit doen omdat wij, de mens, ervoor hebben gezorgd dat het zee-ijs verdwijnt.

Wetenschappers concluderen dat wanneer we op deze voet verder gaan er in 2040 geen zee-ijs meer is en dat wat de walrussen nu al overkomt vele andere dieren ook zal overkomen.

Jouw stem kan écht verschil maken

Het is echter nog niet te laat, we kunnen het smelten van het zee-ijs tegenhouden, het is zelfs mogelijk dat we bepaalde gevolgen van klimaatverandering terug kunnen draaien. Hier zijn we deels al mee bezig; nee zeggen tegen wegwerpplastic, minder vlees eten, duurzamer en ethischer kopen en petities om de planeet te redden ondertekenen. Wat gebeurt er echter na dat je gezamenlijk het strand heb schoongemaakt, je een klimaatmars hebt gelopen?

Op 23 mei hebben we de kans om écht een impact te maken op de natuur. Tijdens de Europese verkiezingen kunnen we stemmen voor de natuur, stemmen op onze planeet. Ikzelf stem op de partij voor de dieren dit hoeft natuurlijk niet iedereen te doen, er zijn andere partijen die strijden voor de natuur. Wil je weten welke? kijk dan hier.

☆ Sanne ☆

Hoe word ik een wereldverbeteraar?

Het een wereldverbeteraar willen worden, heeft mijn leven zin gegeven. Ik heb lang gedacht dat leven, gezien mijn psychische toestand, geen waarde had. Door onder andere de realisatie dat ik een wereldverbeteraar wil zijn heb ik de zin van het leven leren zien en ook zin in het leven gekregen.

De stap tot wereldverbeteraar maken is echter een moeilijke. Tegenwoordig hoor je zoveel over duurzamer en beter leven en hoe dit te doen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Althans zo ervaar ik het. Om mezelf en diegene die net als ik worstel met de vragen; hoe en wat? heb ik een stappenplan gemaakt.

Stap 1
Waarom wil ik wereldverbeteraar worden?

De eerste stap is voor jezelf duidelijk krijgen waarom je de wereld graag een betere plek wil maken. Onthoudt, er is hierop geen goed of fout antwoord.

Je antwoord op deze vraag analyserende zul je merken dat je wilt dat jouw levensstijl geenszins nadelig is voor anderen of het milieu.

Stap 2
Bepaal of je, je in eerste instantie wil focussen op een categorie of dat je kleine stappen binnen elke categorie wilt gaan maken.

Zodra je weet waarom je wereldverbeteraar wilt worden, kun je nagaan binnen welke “categorie” je de wereld wilt gaan verbeteren. Er zijn vier hoofdcategorieën die je kunt onderscheiden, namelijk:

  • eerlijke handel (fair trade)
  • milieu en klimaat
  • dierwelzijn
  • natuurbehoud

Daarnaast zou ik willen zeggen dat er een vijfde categorie bestaat namelijk de mens. Wat mij persoonlijk opvalt is dat we veel bezig zijn met de wereld van morgen maar hoe zit het met de wereld van nu? Er zijn heel wat mensen over de hele wereld die op dit moment lijden, kan ik wat voor een of meerdere van deze mensen wat betekenen? Ook mensen die niet (zichtbaar) lijden kunnen af en toe wel een helpende hand gebruiken, opgefleurd worden.

Je kunt er ook voor kiezen, dit heb ikzelf gedaan om me op alle categorieën te focussen!

Stap 3
Kies je duurzame gewoonte(n)

Binnen de categorieën zijn er verschillende dingen die je zou kunnen doen om mens, dier en het milieu te helpen. Kies je voor de categorie; milieu en het klimaat, dan zou je bijvoorbeeld veganistisch kunnen eten, kunnen overstappen op duurzame kleding, je huis klimaatvriendelijk maken én minder kunnen reizen. Dat zijn een heleboel opties dus!

Wat je ook kiest, één categorie of alle categorieën. Mijn advies is maakt kleine stappen. Doe je dit niet dan dreig je overweldigd te raken door alle veranderingen. Zonde, wanneer dat de reden is om het op te geven.

Kies daarom eerst een of meerdere gewoonte(n) uit die je het belangrijkst vindt, het beste bij je passen of je het meest uitdagend of juist makkelijkst lijken. Pas zodra je die voldoende onder de knie hebt, kun je volgende stappen zetten. Denk eraan dat je zo’n 60 dagen nodig hebt om een verandering eigen te maken!

De gewoontes

Hieronder vind je enkele gewoonten die je jezelf eigen kunt gaan maken.

Eerlijke handen
– Verdiep je in de maak van en koop duurzame kleding
– Koop fair trade, biologisch en/of duurzame producten
– Koop lokaal
– Recycle en repareer

Klimaat en Milieu
– Minimaliseer
– Stap over op een “duurzame” bank (kijk op de eerlijke geldwijzer)
– Kies voor een “duurzame”verzekeringsmaatschappij
– Kies voor groene energie
– Zet je verwarming, wanneer je niet thuis bent ook niet aan
– Zet je verwarming bij thuiskomst een graad lager dan dat je gewend bent
– Sluit ramen en deuren om warmte binnen te houden
– Haal alle stekkers uit het stopcontact
– Gebruik led-lampen
– Doe het licht altijd uit wanneer je een ruimte verlaat.
– Douche minder lang
– Investeer in een waterbesparende douchekop
– Verminder je plasticverbruik (zero waste)
– Produceer minder afval (zero waste)
– Stop met het gebruik van single-use producten
– Kies voor ecologische schoonmaakmiddelen

Dierenwelzijn
– Vegetarisch of Vegan eten
– Stop met het doden van insecten, zet ze buiten
– Maak je omgeving insect, bij, vlinder en vogel-vriendelijk
– Stop met het gebruik van palmolieproducten.
– Gebruik tenminste dierproefvrije cosmetica

Natuurbehoud
– Scheid je afval
– Pak vaker de fiets, ga vaker te voet of ga met het openbaar vervoer in plaats van met de auto.
– Reis minder en/of compenseer je co2 uitstoot.

De mens
– Steun goede doelen die zich inzetten voor de mens
– Doe vrijwilligerswerk
– Doneer gebruikte of gemaakte kleding, sieraden, schoenen enzovoorts
– Doe aan Random Acts Of Kindness
– Maak kaarten voor kinderen/jongeren in het ziekenhuis
– Gebruik social media om doelgroepen te laten weten dat je aan hen denkt

Heb je meer tips nodig, laat gerust een reactie achter.

Stap 4
Wees lief voor jezelf

Een wereldverbeteraar worden gaat niet over een nacht ijs. Het duurt maanden, misschien zelfs jaren voordat je daar bent waar je wilt zijn. Daarnaast onthoudt altijd dat het niet perfect hoeft. Je doet wat je wil, je doet wat je kunt. Welke stap je ook zet, hoe klein de stap ook is, je bent goed bezig. Iedere stap die je neemt richting deze levensstijl is van waarde voor jezelf en de wereld. Ikzelf kies voor de middenweg zo ben ik van plan fair trade kleding te kopen echter zie ik een spijkerbroek hangen die dat niet is dan koop ik hem ook gewoon. Het moet naar mijn mening niet ten koste gaan van je eigen geluk. Maak je trouwens een niet duurzame keuze waar je die normaal gesproken wel neemt, vergeef je zelf dan en probeer een volgende keer een andere keuze te maken. Je kan het ook een keer vergeten, we zijn en blijven mensen. Vergeef jezelf en probeer de volgende keer bewuster te zijn tijdens een vergelijkbare situatie.

Stap 5
Plezier staat voorop!

Zorg er altijd voor dat je plezier blijft houden in de reis die je maakt tot wereldverbeteraar. Dit kun je doen door een dagboek bij te houden en op te schrijven wat er allemaal goed gaat. Hoe voel je, je, bij het maken van een bepaalde keuze? Hoe voel je, je nu in vergelijking met de start van je reis? Zit je lekkerder in je vel? Zo ja, wat zorgt hiervoor? enzovoorts.

Door regelmatig te checken hoe jij je voelt en hoe het gaat houd je het plezier er in en zal je door blijven gaan.

☆ Sanne ☆

Wereldverbeteraar, het waarom?

“I alone cannot change the world, but I can cast a stone across the waters to create many ripples.”

Verleden
De Kindertijd
Willen helpen, het heeft vanaf kinds af aan al in me gezeten. Een tijd geleden kwam ik erachter dat ik als kind spreekbeurten hield over kindermishandeling en de kindertelefoon, dat ik spreekbeurten hield over de hond en de dolfijn. Onderwerpen die me toen al interesseerden, onderwerpen die wat met me deden en waarvan ik vond dat anderen er meer over te weten moesten komen.

Puberteit
Jaren later, eenmaal op de middelbare school terecht te zijn gekomen hield ik me er niet meer mee bezig, andere dingen waren destijds belangrijker. Vriendschappen aangaan en onderhouden, daar draaide het om. Daarnaast was ik in die eerste jaren op de middelbare school nogal een strever en veel bezig met de betekenis die school voor mij had!

Toen werd ik ziek, psychisch ziek. Een psychische ziekte zet je wereld op zijn kop. Ik had geen tijd meer om over andere dingen na te denken dan aan dat wat de psychische ziekte wilde dat ik dacht.

Heden en toekomst
Op dit moment kan ik stellen dat ik de ziekte meer en meer de baas word en daarmee meer ga kijken naar wat ik wil, naast psychisch ziek zijn. Helpen! Op alle mogelijke manieren die er zijn. Mijn eigen leed, dat van anderen om me heen, het leed dat je voorbij ziet komen in het nieuws, het heeft ervoor gezorgd dat ik een duidelijk doel voor ogen heb en dat is wereldverbeteraar worden.

Het plan
Voordat ik begin met dit doel heb ik voor mezelf een regel opgesteld. De regel is, dat ik doe wat ik kan doen en de tijd neem om veranderingen door te voeren. In veel gevallen zal ik een middenweg bewandelen (mijn artikelen lezende zullen jullie hier meer over te weten komen). Waarom deze ik moet tenslotte ook lief zijn voor mezelf. Mogelijk is dit het allerbelangrijkste, degene die lief is naar zichzelf kan lief zijn naar een ander!

Met die regel in mijn achterhoofd ga ik me focussen op de volgende onderwerpen; nieuws, duurzaamheid, minimalisme, vegetarisch/veganistisch, random acts of kindness, goede doelen, vrijwilligerswerk en opleiding en werk.

Het laatste woord
Ik hoop dat jullie geïnspireerd en gemotiveerd zullen worden door het proces dat ik zal ondergaan, door de veranderingen die ik maak in mijn leven om een gelukkiger mens te worden als wel de wereld een betere plek te maken.

☆ Sanne ☆